1.Ce este opera științifică?
Opera științifică este opera care tratează probleme astfel încât să corespundă unei abordări științifice. Sunt opere științifice, conform prevederilor Legii nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare, orice opere, altele decât cele artistice sau literare, precum scrierile tehnice, comunicările, studiile, articolele publicate în reviste științifice de specialitate, tratatele și cursurile universitare, manualele școlare, proiectele și documentațiile științifice etc.
2.Ce drepturi gestionează PERGAM?
În baza mandatului acordat de titularii dreptului de autor a operelor științifice scrise PERGAM are dreptul de a autoriza sau interzice pentru operele din repertoriul său următoarele:
– reproducerea integrală sau parțială, directă sau indirectă, temporară sau permanentă, prin orice mijloace și sub orice formă a operei științifice scrise;
– distribuirea, închirierea și împrumutul public al operei științifice;
– realizarea de opere științifice derivate;
– traducerea operei științifice;
– remunerația compensatorie pentru copia privată;
– comunicarea publică, direct sau indirect a operei științifice, prin orice mijloace, inclusiv prin punerea operei la dispoziția publicului, astfel încât să poată fi accesată în orice loc și în orice moment ales, în mod individual de către public;
– radiodifuzarea operei științifice;
– retransmiterea prin cablu a operei științifice.
3.Cine poate deveni membru mandant al PERGAM?
PERGAM este deschisă, în condițiile legislației în vigoare și ale Statutului său, tuturor titularilor de drepturi de autor de opere științifice scrise din România și din străinătate care, i-au încredințat prin mandat gestiunea drepturilor de autor.
Membri mandanţi sunt autori, persoane fizice sau juridice române sau străine titulare de drepturi de autor care, îşi încredinţează pe bază de mandat, gestiunea drepturilor de autor PERGAM. Calitatea de membru mandant este transmisibilă.
4.Care sunt drepturile membrilor mandanți ai PERGAM?
Membri mandanţi ai PERGAM au următoarele drepturi:
– să participe la Adunările generale, să discute despre materialele prezentate, să facă propuneri şi să participe la vot;
– să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere;
– să aibă acces la toate informaţiile cu privire la modul de gestionare a drepturilor lor;
– să beneficieze de toate formele de apărare, sprijin şi ajutorare sau să fie reprezentaţi, la solicitarea acestora, de avocaţi specializaţi, în cadrul procedurilor legate de obiectul de activitate al PERGAM;
– să primească recompense materiale şi morale pentru activitatea desfăşurată în cadrul PERGAM;
– să renunţe la calitatea de membru;
– să aibă acces la sediul PERGAM sau, să primească, cu cel puţin 30 de zile înainte, prin poştă sau poştă electronică toate materialele care vor fi prezentate în cadrul Adunărilor generale:
– darea de seamă anuală;
– bilanţul contabil;
– raportul organelor de conducere şi al comisiei de cenzori;
– textul şi expunerea de motive ale tuturor hotărârilor ce urmează a fi prezentate în Adunarea generală pentru a fi aprobate;
– să aibă acces să consulte la sediul PERGAM a următoarelor:
– salariile individuale ale angajaţilor, respectându-se, în acest sens, prevederile art.40 alin.2) lit.i) din Codul Muncii referitoare la confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale salariaţilor;
– situaţia sumelor din conturile bancare, a plasamentelor precum şi a dobânzilor primite la închiderea ultimului exerciţiu financiar;
– situaţia sumelor primite de la utilizatorii de opere din repertoriu, precum şi a sumelor ce reprezintă remuneraţia compensatorie pentru copia privată;
– situaţia litigiilor.
Membri care se consideră că li s-ar fi încălcat dreptul de acces la informaţiile solicitate pot să sesizeze în termen de trei zile Comisia Permanentă Specială privind Accesul la Informaţii.
5.Care sunt obligațiile membrilor mandanți ai PERGAM?
Membri mandanţi ai PERGAM au următoarele obligaţii:
– să respecte Statutul;
– să-şi încredinţeze spre gestiune, pe bază de mandat, drepturile de autor aferente tuturor operelor ştiinţifice aduse anterior la cunoştinţa publică, punând la dispoziţie toate informaţiile necesare în vederea gestionării şi, totodată, să-şi declare la sfârşitul fiecărui an repertoriul nou creat sau care l-a obţinut prin cesiune. Drepturile asupra unei opere ştiinţifice create în cadrul unui contract de muncă nu pot fi încredinţate spre gestiune dacă, prin contract, drepturile au fost cesionate angajatorului, în conformitate cu prevederile art.44 din Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare.
– să respecte dispoziţiile statutului;
– să informeze pe utilizatorii operelor lor despre obligaţiile pe care le au în conformitate cu statutului;
– să achite taxa de înscriere şi cotizaţia lunară stabilită de Consiliul director;
– să achite comisionul de administrare stabilit de Adunarea Generală pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare, precum şi alte reţineri prevăzute de lege sau de Statut;
– să păstreze confidenţialitatea cu privire la activitatea asociaţiei, conţinutul documentelor asociaţiei şi a oricăror informaţii pe care le dobândesc cu privire la asociaţie şi activitatea acesteia, cu excepţia celor care potrivit legii sau statutului au caracter public;
– orice alte obligaţii care le revin membrilor potrivit dispoziţiilor legale şi statutare.
6.Care sunt atribuțiile administratorului general?
Administratorul general (Directorul general) are următoarele atribuții:
– asigură conducerea curentă a PERGAM în conformitate cu hotărârile Consiliului Director;
– reprezintă PERGAM şi poate face toate orice operaţiune, conform legislaţiei în vigoare, în vederea îndeplinirii obiectului de activitate al acesteia şi în limitele competenţelor stabilite de Consiliul Director;
– reprezintă PERGAM în relaţiile cu terţii, conform fişei postului şi a Regulamentului de Ordine Interioară. Poate angaja societatea faţă de terţi. Prin semnătura lui este responsabil pentru eventualele prejudicii ca urmare a executării unor dispoziţii contrare legislaţiei în vigoare şi a prezentului statut;
– angajează şi concediază salariaţii, conform legislaţiei în vigoare;
– stabileşte nivelul salarial pentru salariații PERGAM în conformitate cu legislaţia muncii în vigoare;
– stabileşte drepturile şi obligaţiile fiecărui salariat, prin Regulamentul de Ordine Interioară şi Fişa postului, ca anexe la contractul individual de muncă,
– propune Consiliului Director orice măsură pe care o consideră legală în vederea îmbunătăţirii activităţii PERGAM şi, totodată, duce la îndeplinire hotărârile şi deciziile luate în Adunarea Generală şi Consiliul Director;
– analizează şi decide asupra fondurilor băneşti ale PERGAM de către toate compartimentele şi le repartizează corespunzător intereselor asociaţiei;
– aprobă operaţiunile de încasări şi plăţi în baza documentelor justificative;
– asigură coordonarea activităţii pentru realizarea în cele mai bune condiţiuni ale obiectului de activitate, cu respectarea legislaţiei în vigoare, pentru prevenirea unor eventuale prejudicii materiale sau morale.
7.Care sunt atribuțiile Adunării Generale?
Adunarea generală este forul suprem al PERGAM și este constituită numai din membri mandanţi. Adunarea Generală este legal constituită dacă sunt prezenţi jumătate plus unu din numărul membrilor asociaţiei. Sunt consideraţi prezenţi şi membri care au împuternicit un alt membru printr-o procură specială emisă de Consiliul director şi al cărei conţinut va fi aprobat de Adunarea Generală. Persoana împuternicită trebuie să aibă calitatea de membru al asociaţiei şi poate reprezenta un număr nelimitat de membri care l-au împuternicit în acest sens. Împuternicirea poate fi depusă în original sau transmisă prin poşta electronică la Preşedintele Consiliului Director înaintea şedinţei Adunării Generale.
Adunarea Generală are următoarele prerogative:
– alege prin vot, care poate fi transmis şi prin poştă electronică, Preşedintele, Consiliul Director, Administratorul General şi Cenzorul. Mandatul acestora este de 5 ani, putând fi realeşi.
– poate modifica Statutul şi hotărăşte asupra activităţii PERGAM, pe baza rapoartelor Consiliului director şi a cenzorului. Actul constitutiv poate fi modificat numai de Adunarea membrilor fondatori.
– stabileşte şi aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli;
– aprobă Bilanţul contabil şi se pronunţă asupra gestiunii administratorului;
– în situaţii excepţionale poate dizolva Consiliul Director;
– alege membri Consiliului de Onoare;
– revocă membri Consiliului Director;
– hotărăşte dizolvarea şi lichidarea PERGAM şi stabileşte destinaţia bunurilor rămase după lichidare;
– desemnează Comisia Permanentă Specială privind Accesul la Informaţii, comisie formată din cinci membri care nu sunt angajaţi şi nu fac parte din organele de conducere ale PERGAM;
– dezbate şi aprobă Raportul anual al Comisiei Permanente Speciale privind Accesul la Informaţii;
– aprobă comisionul administrativ anual;
– aprobă constituirea fondului de rezervă din excedent pentru acoperirea pierderilor anuale ale asociaţiei;
– aprobă destinaţia excedentului anual care nu a fost repartizat pentru fondul de rezervă;
– hotărăşte schimbarea sediului asociaţiei, precum şi infiinţarea de filiale în ţară şi în strainătate;
– decide asupra celor mai importante aspecte ale activităţii de gestiune colectivă;
– indeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege şi prin statut.
8.Cum se efectuează de către membrii mandanți ai PERGAM modalitatea de îndeplinire a obligațiilor de către organismul de gestiune colectivă?
Într-un interval de timp de 30 de zile înainte de adunarea generală, orice membru PERGAM are dreptul să consulte, la sediul organismului de gestiune colectivă:
a) darea de seamă anuală;
b) bilanţul contabil;
c) raportul organelor de conducere şi al comisiei de cenzori;
d) textul şi expunerea de motive a hotărârilor ce urmează a fi supuse aprobărilor adunării generale;
e) salariile individuale ale angajaţilor;
f) situaţia sumelor din conturile bancare, a plasamentelor şi a dobânzilor obţinute la închiderea ultimului exerciţiu financiar;
g) situaţia privind categoriile de utilizatori, numărul plătitorilor din fiecare categorie şi suma globală colectată de la fiecare categorie;
h) situaţia litigiilor cu utilizatorii.
Accesul la informaţiile de mai sus, se face, în regim de confidenţialitate, pe bază de cerere scrisă şi cu limitarea accesului la datele personale ale angajaţilor organismului de gestiune colectivă.
Membrii care consideră că li s-ar fi încălcat dreptul de acces la informaţiile solicitate pot sesiza, în termen de trei zile, Comisia permanentă specială privind accesul la informaţii. Comisia este obligată să răspundă, în termen de şapte zile, atât celui care a formulat sesizarea, cât şi administratorului general.
9.Care sunt obligațiile organismului de gestiune colectivă?
Organismele de gestiune colectivă au obligaţia să publice, în format electronic, pe pagina proprie de Internet, următoarele informaţii actualizate:
a) statutul;
b) lista membrilor organelor de conducere centrale şi locale, componenţa comisiilor interne şi lista responsabililor locali;
c) situaţia anuală privind soldul sumelor nerepartizate, sumele colectate pe categorii de utilizatori sau alţi plătitori, sumele reţinute, costul gestiunii şi sumele repartizate pe categorii de titulari;
d) darea de seamă anuală;
e) informaţiile privind adunarea generală, cum ar fi: data şi locul convocării, ordinea de zi, proiectele de hotărâre şi hotărârile adoptate;
f) alte date necesare informării membrilor.